Categorieën
Auto's Tests

Volvo S90: Directie-Volvo

Het is Volvo gelukt. Er zijn meer merken die zichzelf als premium afficheren om zich te nestelen tussen de Duitse Drie, maar er is altijd wel iets te vinden dat zo’n buitenstaander diskwalificeert. Bij de Volvo S90 kun je daarvoor lang zoeken.

De Zweedse limousine heeft natuurlijk de papieren om als alternatief voor een BMW 5-serie, Mercedes E-klasse en vooral Audi A6 te worden ingezet. De maten kloppen, de 254 pk’s van de 2-liter benzine zijn marktconform en achter alle elektronische veiligheids- en gemakssystemen kunnen we een vinkje zetten, inclusief parkeerrobot en een stuurhulp die de wagen tussen de lijntjes houdt.

Belangrijker is natuurlijk de uitstraling. Die van het merk staat, ook na zes jaar Chinees bewind, nog fier overeind. Maar de S90 zelf heeft ook aanmerkelijk meer smoel dan zijn voorganger, de degelijke, maar wat brave S80. De nieuwe directie-Volvo is elegant, scherp gesneden en zeker niet te bescheiden. Die (te) grote velgen en extra chroom waarmee onze leenauto is opgedirkt heeft hij ook helemaal niet nodig om indruk te maken.

Binnen begint het kloppen, tikken en wrikken dat elke uitdager van Duits vakmanschap zich moet laten welgevallen: zit het allemaal degelijk in elkaar? Zeker. Hout, leer, kunststof, geborsteld metaal: alles tadellos. De virtuele cockpit en de verticaal geplaatste iPad-achtige op de middenconsole is spielerei, maar wel functionele spielerei.

Rijdend valt op hoe goed de dikste Volvo comfort combineert met voldoende dynamiek. Ja, als het gas erop gaat laat hij horen dat hij graag toeren maakt – daarmee onderscheidt hij zich niet van de viercilinder Germanen. Vooruit, laat hem iets minder gretig bochten happen, in deze klasse gedraagt een chauffeur zich bij voorkeur niet als petmans in zijn derdehands hot hatch.

Met één ding blijft de S90 wel merkbaar achter bij de Duitse gebroeders premium: het gemak waarmee die hun prijzen opjagen zodra opties worden aangekruist. De directie die gaat downsizen, kan zich daardoor zonder gene luchtgeveerd laten verplaatsen. En vooruit, die B&W-installatie klonk ook voortreffelijk.

Gereden: Volvo S90 Geartronic Inscription

Vanaf 55.995 euro