Test Volvo XC90

Test Volvo XC 90

Zelfs toen de suv wat minder salonfähig was, kon de XC90 nog nét. Feitelijk was hij net zo’n horkerige klont als zijn klassenbroeders, maar de merkgeur van veilig- en degelijkheid en het Zweedse design brachten redding: je reed een Volvo.

Nu suv’s alle hoeken en gaten van de markt vullen, is het alsof Volvo zijn gêne heeft laten varen met de nieuwe XC90. Een stuk langer en maar een tikje breder en hoger is ie. Daardoor gaan zijn verhoudingen richting stationcar, wat een trend lijkt onder de grootste suv’s. Opvallender is zijn smoelwerk, dat zegt: ‘Hier ben ik. Had je wat?’ Die grote muil en nijdige oogjes: dat is die fameuze presence waar afzetmarkten in het Oosten en Amerika (veel belangrijker dan dat ingedutte Europa) zo dol op zijn. En met een Chinese eigenaar, al laat die Volvo lekker zijn gang gaan met verse miljarden, ligt China toch weer een stuk dichterbij Gotenburg.

De XC90 lokt reacties uit om zijn pronte verschijning, maar laten we niet doen alsof zijn voorganger een boodschappenkarretje was. Behalve in buitenmaten overtreft de nieuwste XC in alles wat je maar kunt wensen. Een eindeloos ruim interieur met een serieuze derde zitrij. Fraai afgewerkt, nog steeds op en top Volvo, maar nu helemaal bij de tijd. Met een head-up display, virtuele klokken en een tablet op de middenconsole, dat niet alleen de multimediawinkel beheert, maar ook standaardfuncties als de airco. Voor warm en koud is een knop die je blindelings vindt toch handiger.

Over de achttraps automaat is dan weer helemaal niets te klagen. Briljant is de anti-kruipknop, die maakt dat de voet van de rem kan bij het stoplicht. De subtiliteit waarmee de diesel weer aanslaat als de voet op het gas gaat, is verbluffend. En die voet mag best op het gas, want de Volvo-suv rijdt ook up to date. Geen geschommel meer, en een onderstel dat met verschillende afstemmingen de bestuurder in elke gemoedstoestand kan bijhouden. Van die vijfde cilinder heeft de Volvo-diesel wel afscheid moeten nemen, maar een schep extra pk’s en trekkracht voorkomt dat je heimwee krijgt.

De XC90 is dan misschien niet zo bescheiden, daar heeft hij ook helemaal geen reden voor.

 

Gereden: Volvo XC90 D5 Inscription, vanaf 81.495 euro

Categorieën: TestsVaria