Schermafbeelding 2017-01-16 om 14.04.16Hij was begin vorig jaar al een hit op Kickstarter en eindelijk hangt ‘ie dan boven de keukentafel: de Beam. Je schroeft hem in een lampfitting en hij projecteert Netflix-films, Prezi-presentaties of wat je maar aan online content en apps kunt vinden. De bediening verloopt via je smartphone.

Kleine beamers die draaien op Android zijn er genoeg, maar deze is even uniek als briljant door zijn vorm: aan zijn fraaie eigen snoer leg je hem op zijn kant op tafel voor een muurprojectie. Op het nachtkastje maakt hij van de slaapkamer een megabioscoop. Bij een klant heb je een gouden binnenkomer voor je pitch.

Natuurlijk is zo’n picobeamertje geen krachtpatser, maar het beeld valt helemaal niet tegen. Eigenlijk steekt alleen het geluid uit de ingebouwde speaker er wat povertjes bij af – op te lossen met een bluetooth-setje. De bediening via een smartphone-app gaat vlot en vloeiend.

Echt: petje af voor Guust Hilte, Thomas de Wolf en Don Molenaar (allen 30), de gouden driehoek achter Beam Labs. Hilte is de bedenker van de schemerlamp annex pretprojector, De Wolf maakte er als engineer een product van en Molenaar sluit de commerciële zijde van de driehoek.

Zij slaagden erin de ruim 1700 crowdfunders die in februari hebberig werden van de Beam, al in november hun gadget te sturen. “We hadden geïnvesteerd in een prototype, maar die Kickstart was nodig om het ontwerp productieklaar te krijgen en een eerste batch te laten produceren in China,” zegt Molenaar. “Levering was beloofd in oktober, dus we hebben het helemaal niet slecht gedaan, vergeleken bij andere Kickstartercampagnes.”

Na die eerste tweeduizend Beams – afgezien van wat overkomelijke softwarebugs voldeden ze boven verwachting – is fase twee aangebroken: de productie opschalen en een distributie- en salesnetwerk opzetten. Coolblue, Bol.com, de Bijenkorf: de Beam ligt zo te horen vanaf deze maand op de juiste plekken in de etalage, ook elders in Europa, de VS en Azië.

De drie ondernemers achter Beam Labs haalden een miljoen op bij twee ‘superinformals uit de Quote 500’ om het te financieren. “We zijn nog te klein voor vc-geld en bij de bank hoeven we niet aan te komen. Het wordt vooral spannend of we op tijd klaar zijn voor het eind van het jaar, als de kerstverkopen losbarsten.” Op de – ook al goed verzorgde – verpakking kan de Beam tegen die tijd de logo’s van prestigieuze iF Design Award én de Red Dot Award afdrukken. Wij zijn dus niet als enige onder de indruk van het Nederlandse schemerwonder.