Schermafbeelding 2017-01-16 om 14.24.26

Lastig segment, dat van de Passats, Mondeo’s en andere vierdeurs middenklassers die door mpv’s, suvs en hun kruisingen worden overvleugeld. Maar Renault gelooft er nog in – de wereld is groter dan een blasé hoekje van Europa. Voilá de Talisman, die in naam, uiterlijk en kwaliteiten zijn voorganger Laguna moet doen vergeten.

Nou ja, die was allang uit de leaselijstjes geschrapt. Maar de Talisman mag er gerust op. Voorwaarde is wel dat affiniteit met Duitse concurrenten ontbreekt. De Talisman is namelijk lekker Frans. Ruim, gedurfd comfortabel en met een uiterlijk dat ondanks zijn conservatieve sedanvorm toch veel nekken doet draaien. Zijn pruillip, die doorgetrokken koplampen en de naden tussen de carrosserie ogen een tikje grof, maar spreken wel.

Binnenin zullen Teutoonse perfectionisten zich ergeren aan de gebruikte kwaliteit plastic en de omslachtige bediening van vooral de multimedia. En dan die enorme bezemsteel van een versnellingspook! De Talisman schakelt er helemaal niet verkeerd mee, trouwens.

Het motortje is een dappere dodo, je vindt hem ook in Méganes, Clio’s en Mercedes A-klassers, maar zelfs deze 4,85 lange kantoorbak helpt hij adequaat vooruit. Verwacht geen wonderen, uitgezonderd het verbluffende praktijkverbruik van 1 op 22 als je het rustig aan doet.

En dat doe je, want de bijzondere vierwielbesturing maakt deze Talisman met zijn meedraaiende achterwielen nog niet tot asfaltridder. Dat geldt ook voor het onderstel, waar in standje sport de demping een beetje ruzie krijgt met de vering.

Zoals gezegd, zeker in deze 21%-uitvoering is deze Grande Mégane geen wagen voor pietlutten. Maar hij is wel royaal, ook in zijn uitrusting, en bijzonder sympathiek: zelfs als Estate is hij zuinig genoeg voor 21% bijtelling.

Gereden: Renault Talisman dCI 110 Intense

Vanaf 35.090 euro

Categorieën: Auto'sTests