Schermafbeelding 2017-01-16 om 14.30.02

Porsche heeft een mooie manier van beknibbelen. Zijn Boxster – tegenwoordig staat er 718 voor zijn naam – heeft 2 cilinders ingeleverd. En alsof dat al niet genoeg pijn deed, is er nog een turbo op het nieuwe blok geschroefd ook!

Waarom niet meteen een driecilinder diesel erin? Maar ho, wacht, stop: in ruil voor alle zuinigheid krijg je wel meer pk’s dan ooit, 350 pk zelfs in deze 2,5 liter S. En de Duitse topingenieurs hebben meer wisselgeld. Het chassis en de stuurinrichting zijn rigoureus aangepakt voor een modelupdate die de 718 op papier verlost van zijn status als poor man’s 911.

Op het asfalt laat hij dat stigma helemaal achter zich. Het is al genieten van de cockpit, bijna een-op-een overgenomen uit de 911. Die tellers met blokkerige cijfers, de chronometer op het dashboard en die fraaie brede middenconsole: alles zit waar het hoort in een Porsche, solide als graniet en blakend en glimmend van maniakale ingenieursambitie.

Maar dan moet toch die sleutel eens om. Het blaft, het snorkt en het schudt: yep, dit zijn 4 cilinders. Ze komen wat tot bedaren zodra ze op temperatuur zijn, maar stoffen kapje dicht of niet, ze overschreeuwen het gemopper van de kniesoor die aan een zescilinder hecht. Jazeker, de 718 kan roffelen als een Subaru Impreza, en het is andere koek dan het hese gerasp van zijn voorgangers maar het is toch smullen geblazen.

En dan het rijden. Dat doet de 718 godsgruwelijk hard, niet eens oncomfortabel en zo lichtvoetig en trefzeker als je van een volbloed met de motor vlak achter je nekharen mag verwachten. In iets meer dan 4 seconden kun je naar de 100, maar wie wil rechtdoor met iets dat zo goddelijk stuurt? De 718 kan veel meer aan dan de baas durft, waarbij de DoppelKupplung flitsend maar onverbiddelijk het optimale verzet kiest. Om de boel lekker in de toeren te jagen zul je moeten flipperen – met je rijbewijs als inzet.

Deze Boxster kan alles minstens zo goed als de 911. We moesten maar eens afstappen van het idee dat de 911 de enige échte Porsche is.

 

Gereden: Porsche 718 Boxster S

Prijs: vanaf 82.900 euro

Bijtelling: 25%

Categorieën: Auto's