Het gaat goed met Jaguar. De sigarenlucht is er een beetje vanaf, de best prijzige wagens zijn niet aan te slepen in verre markten en over kwaliteit hoor je al helemaal niemand meer klagen. Maar dit bloedrode gifkikkertje is wel het fraaiste bewijs van de herrijzenis die Jaguar onder zijn Indiase broodheer Ratan Tata doormaakt.
Want hoe lang is het geleden dat een Jag geschikt was voor serieus atletisch werk? Aan cilinders en pk’s was nimmer gebrek, maar tweedeurs Jaguars waren toch vooral flaneer-GT’s, fraaie coupés voor grijze heren die in recht lijn snel waren, maar te zwaarlijvig om een Porsche 911 bij te houden.
De F-Type kan dat wel. Hij lust een 911 rauw bij zijn fish and chips. Zo kijkt hij tenminste, met dat brutale smoel en die gemene achterlichtjes boven vier orgelpijpen die als uitlaat dienstdoen. En het klinkt alsof de F-Type tot in het diepe Beierse zuiden de Duitsers de oorlog wil verklaren. Zijn V8 geeft eerst een chagrijnige brul, moppert de rest van de tijd wat voor zich uit maar zet een geweldige keel op bij het minste dotje gas. Dan snorkt, knettert en knalt een legioen hooligans achter je rug.
Een opgefokt typje, zeker, maar dat zelfvertrouwen maakt de F ook waar. Het is lang geleden dat er op een Jag zo weinig aan te merken was. De zit: als gegoten. Het interieur: als we de Ford-stengels even vergeten, bravo! De handgreep voor de passagier zit er niet voor niets en nog zo’n geintje: de stopwatch en g-krachtenmeter die diep, diep in het multimediamenu zitten weggestopt. Maar het toppunt van kwajongenslol is toch de brulknop tussen de voorstoelen waarmee je een klep in het uitlaatsysteem openzet.
De F stuurt lekker direct en met het gevoel dat hoort bij alle ambities. De achttrapsautomaat begrijpt op elk moment waar behoefte aan is. In standje sport blijft hij niet als een idioot toeren maken als dat niet nodig is, maar hij loert op elk moment dat de rechtervoet neerwaarts neigt. Poken of flipperen is vaak onnodig, maar te leuk om het te laten, al was het maar om dat viertal in je nek eens lekker te laten blazen.
En dan gaat het hard, hoor. Als de bijna 500 pk’s wat rek- en strekoefeningen mogen doen geeft de F geen krimp. Zo stijf als een plank boezemt hij vertrouwen in en blijft het zelfs comfortabel als het wat rustiger mag. Drie keer raden waar dat aan doet denken: aan de Porsche. Ja, die is nog iets perfecter, lichter en zuiniger, maar ook: niet zo’n boefje als deze Brit.

Gereden: Jaguar F-Type V8 S
Prijs: 145.400 euro

JaguarF

Categorieën: Auto's