Categorieën
Startups

Sprout test: One night’s tent

Het festivalseizoen is begonnen, tijd om in de berging op zoek te gaan naar een matje en uit te vinden aan wie je je tentje had uitgeleend. Of wacht: in Delft heeft Devin Malone dé oplossing voor festivalgangers die geen zin hebben in gesleep met kampeerspullen. De One Night’s Tent – alleen al voor de naam verdient Malone een lintje – in combinatie met het PSSSH! eenmalige luchtbed.
Je bestelt wegwerptent en recyclematras vooraf via internet, waarna je ze op het festivalterrein kunt afhalen. Na gedane zaken wordt de tent ingeleverd in ruil voor statiegeld en gerecycled door een afvalverwerker. Een stuk groener dan de berg goedkope nylontentjes die de meute nu nog achterlaat.
De tent wordt op Lowlands uitgeprobeerd door een select eerste groepje klanten, op Down the Rabbit Hole beleeft het luchtbed eind juni al zijn primeur. Het opblazen van de trits luchtkamers die zichzelf sluiten zodra ze vol zijn, is even een klus, Malone levert een pompje erbij. Maar het 1,95 meter lange en 65 centimer brede luchtbed ligt daarna vorstelijk. En zo heel eenmalig is het niet: het testexemplaar gaat al maanden mee, als een luchtkussen lek raakt, heeft dat geen effect op de andere. Dat is nog eens nuttig gebruik van verpakkingsmateriaal – want daarvan is het matras gemaakt.
In feite bestaat het eennachtstunneltentje uit weinig meer dan twee stukken plastic, wat elektriciteitsbuis, een elastiek plus haringen van bioplastic. Malone moet het juiste folie nog bepalen – dit prototype is doorzichtig, dat slaapt niet zo lekker – en de buitentent zal iets breder worden. Maar het opzetten is dankzij het uitgekiende ontwerp een fluitje van een cent, de buizen lijken gemaakt voor dit werk en gaan soepel het plastic in, de haringen zijn steviger dan je zou verwachten. Binnen 5 minuten staat ons tentje, en de ruimte in de One Night’s Tent is ook helemaal in orde voor twee personen plus bagage. Voor 9,99 euro inclusief 2,60 euro statiegeld is de vederlichte PSSSH! een koopje, de One Night’s Tent is 29,99 euro, daar zouden we iets langer over nadenken. Maar Malone denkt dat hij wel sponsoren kan vinden die de prijs kunnen drukken. Zo’n tentenkamp in de huiskleuren van een biermerk, dat klinkt als een mooi gebaar voor een brouwer.

 

Tent_test