Categorieën
Auto's Tests Varia

Vaandeldrager

Hoe lang mogen we Porsche nog sportwagenfabrikant noemen? Cijfermatig slaat het in elk geval nergens op: in recordjaar 2017 brak Stuttgart een record met net geen kwart miljoen verkochte auto’s en nog geen kwart daarvan waren negen-elfjes en 718’s. Suv’s en Panamera’s, die zorgen voor volume en groei, met de Cayenne, het eerste model waarmee Porsche puristen tegen de schenen schopte, als trotse vaandeldrager. En ook in zijn derde modelleven bewijst die met de handen in de zakken: een Porsche hoeft geen staartlastige luchtgekoelde hork te zijn om Porsche te mogen heten.

De Cayenne was de best rijdende suv in de markt, en dat is hij – goddank in een weer iets toonbaarder jasje – gebleven. Daarvoor moesten de ingenieurs wel actieve schokdempers, luchtvering en in deze S een 440 pk Audi-V6 uit de kast halen, plus alle innovatieve tovenarij waartoe Porsche-adel verplicht, maar de twee ton Duits staal voelt speels aan als een hete hatch. Zet alles op standje straf met die lekkere draaischakelaar op het stuur en je zou zelfs kunnen fantaseren met een sportwagen onderweg te zijn. Pas in overdreven snel genomen bochten dwingt zijn massa de Cayenne van de gekozen route. Maar log? Geen moment.

Wel heerlijk comfortabel als het mag. Misschien wel comfortabeler dan in de Panamera, bedachten we ineens, dankzij beter uitzicht, een zee van ruimte en een veel minder uitdagende instap. Is, nu de helft van de autoverkopen richting suv-achtigen gaat, de Cayenne niet inmiddels een salonfähig alternatief?

Terug in het manisch perfect afgewerkt interieur komen de familietrekken mooi tot hun recht: die brede middenconsole, die kekke hooggeplaatste chronometer en de uit duizenden herkenbare layout waarin Porsche al decennia de kilometers en toeren aangeeft. Gelukkig geen virtuele fratsen rond de hoofdklokken, en verder on-ergonomisch eigenwijs wat de knoppenbende betreft, want wie wil een allemansvriend als er een wagen binnen bereik is met de startknop links van het stuur?

Nee, de nieuwe Cayenne is meer dan voldoende Porsche om zijn schild te mogen voeren.       

 

Gereden: Porsche Cayenne S

Prijs: vanaf 127.458 euro